Pilates i Joga w ciąży?

Pilates i Joga w ciąży?

Niemowlak i zwierzęta domowe 

Ćwiczenia fizyczne w ciąży

Pilates i Joga w ciąży? Czy warto? Po co? Czy można? Takie pytanie zadaje sobie nie jedna kobieta, która w najbliższych miesiącach urodzi swoją pociechę. Aby odpowiedzieć sobie na wyżej wymienione pytania, należałoby najpierw wiedzieć, czym tak właściwie jest ten Pilates i Joga?

Czym jest Pilates i Joga?

Pilates to system ćwiczeń, został wymyślony na początku dwudziestego wieku przez Niemca Humbertusa Pilatesa. Ćwiczenie ma na celu rozciągnięcie i wzmocnienie wszystkich mięśni ciała. Pilates został spopularyzowany jako ćwiczenia, które mają na celu uelastycznić mięśnie. Można powiedzieć, że Pilates to połączenie jogi i baletu. Ale właściwie, po co Pilates kobiecie w ciąży? Skuteczne i regularne stosowanie Pilatesu polepsza kondycje, oraz może zwiększyć komfort podczas porodu, Pilates również może pomóc zapobiegać dolegliwościom ciążowym, takim jak przykładowo bóle kręgosłupa. Pilates również zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia powikłań, takich jak nietrzymanie moczu.  Dodatkowo wiele osób twierdzi, jakoby Pilates mógł zapobiegać powstawaniu rozstępów. Mimo że w większości przypadków Pilates w ciąży jest wręcz zalecany, to mimo wszystko najpierw zapytaj swojego lekarza, czy na pewno w twoim przypadku jest to w pełni bezpieczne i czy możesz to robić.

Joga to nieco bardziej skomplikowana sprawa, jednak w skrócie jest to pochodzący z Indii system ćwiczeń fizycznych, umysłowych i oddechowych. Historia Jogi sięga przeszło czterech tysięcy lat, jej celem jest zjednoczenie ciała oraz duszy. Joga obejmuje wiele ćwiczeń, a raczej pozycji. Joga ma również na celu poprawiać nastrój, oraz zwiększać poziom energii, co szczególnie przyda się kobietom w ciąży. Dodatkowo joga może pomóc w zwalczaniu różnych rodzajów bóli. Niektórzy twierdzą, że joga może również pozytywnie działać na trawienie, oraz krążenie krwi. Joga, poza pozytywnym działaniem na ciało, może również działać pozytywnie na umysł, naszą psychikę, uspokajać nas, oraz pomoże nam się wyciszyć. Mimo wszystko istnieje pewne ryzyko, więc nie zalecam stosowania jogi bez konsultacji z lekarzem, a szczególnie jeśli dopiero zaczynasz praktykować jogę.

Jeżeli twój lekarz da zielone światło, zalecam zamiast uczenia się i praktykowania na własną rękę, zapoznać się z kimś, kto już ma doświadczenie w tej dziedzinie. Co do Jogi, to warto dodać, że istnieje jej wiele rodzajów, i każda kobieta na pewno znajdzie coś dla siebie.

Podsumowanie

Podsumowując, czy warto? Z całą pewnością tak, jeśli twój lekarz stwierdzi, że nie zaszkodzi, to na pewno warto spróbować. Nawet jeśli nie miałoby przynieść to znaczących efektów, to zawsze warto trochę poćwiczyć, dla własnego zdrowia, poprawienia swojej kondycji, co przyczynia się do szybszej regeneracji organizmu po porodzie. Dodatkowo, zagłębiając się w temat Jogi, można się wiele nauczyć. Poznać inne kultury, oraz innych ciekawych ludzi, z którymi możesz wspólnie praktykować Jogę, Pilates, lub inne ćwiczenia. Można wymienić się doświadczeniami, pomagać sobie i zawiązać przyjaźnie na całe życie, szczególnie jeśli obie wkrótce będziecie mamami 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.